Meseleye Kurbanlık alıp alınamayacağından ziyade İçkili yerlerden alışveriş yapmanın hükmü açısından bakmak gerekir. İslam’da İçkinin alım ve satımı haram olmakla birlikte içki satılan bir yerden alış-veriş yapılmayacağına dair dini bir hüküm yoktur.

Diğer bir ifadeyle içki satılan bir marketten helâl ürün almak haram değildir. Çünkü alınan ürün mubah olduktan ve alışverişin şartlarına riayet edildikten sonra söz konusu alışveriş sahihtir. Ürünün alındığı yerde İslâm’ın haram kıldığı başka malların da satılması söz konusu alışverişi fasid kılmaz.
Ne var ki İslam’ın getirdiği bazı prensipler, Müslümanları haram malların satıldığı yerlerden alışveriş konusunda hassas davranmaya davet etmektedir.

Her şeyden önce içki veya İslam’ın haram kıldığı daha başka malların satıldığı bir yerden alışveriş yapan bir insan, iktisadi olarak oraya destek vermiş ve aynı zamanda günah işleyen ve şerre hizmet eden bir insana yardım etmiş olur. Hâlbuki Cenâb-ı Hak, “Siz iyilik etmek, fenalıktan sakınmak hususunda birbirinizle yardımlaşın, günah işlemek ve düşmanlıkta birbirinizi desteklemeyin.” (Mâide Sûresi, 5/2.) buyurmak suretiyle, Müslümanları günah işleyene yardım etmekten men etmiştir. Bu açıdan Müslümanların alışveriş yaptığı insanlara dikkat etmeleri ve harcadıkları paraların kimleri kalkındırdığını iyi hesap etmeleri gerekir.

Öte yandan Müslümanlar iyiliği emredip kötülükten de menetmekle sorumludurlar. Zira Allah Resûlü (sallâllahu aleyhi ve sellem) Müslümanların kötülükler karşısında nasıl bir tavır takınmaları gerektiğini şu ifadeleriyle dile getirmiştir: “Sizden biriniz bir münker gördüğünüzde eliyle, gücü yetmezse diliyle, ona da muktedir olamazsa kalbiyle tavrını belli etsin. Bu sonuncusu imanın en zayıf mertebesidir.”(Müslim, Îman 78) İçki satan insan bir günah işliyor demektir.

Ticaretin önemli bir silah haline geldiği günümüzde, Müslümanların bunun şuurunda olmaları ve yaptıkları harcamalarla kimlere destek verdiklerini iyi bilmeleri gerekmektedir. Aslında haramların irtikâp edildiği yerlerle ilişkiyi kesme, onlara karşı yapılacak en iyi mücadele şeklidir. Çünkü içki sattığından dolayı belli bir kesimin kendisiyle alışveriş yapmadığını anlayan bir işletmeci zamanla zarar etmeye başlayacak ve durumunu bir kere daha gözden geçirmek zorunda kalacaktır.

İçkili bir marketten alışveriş yapan veya içki servisinin yapıldığı bir lokantadan yemek yiyen bir insanın doğrudan haram işlediği söylenemese bile, bu kişinin harama yardımcı olduğu ve emr-i bi’l-ma’uf nehy-i ani’l-münker vazifesini yerine getirmediği için mesul olacağı söylenebilir.

Bu açıdan Müslümanlar alternatifin söz konusu olduğu yerlerde muhakkak haram bir ürünün satılmadığı marketleri tercih etmeli ve mecbur kalmadıkça içki satılan marketlerden alışveriş yapmamalıdırlar.

Sonuç: Günümüzde birçok markette ve alışveriş merkezlerinde kurbanlık satışları ile ilgili kampanyalar yapılmakta. Bununla beraber ne yazık ki Helal Sertifikası alan büyük şirketler, içki satışı yapan ve domuz eti satan, hatta bünyesine bir mescid açmayı bırakın, çalışanlarına namazı yasaklayan Büyük Marketler (Bu marketler sizce malum) ile anlaşıp kurban kesimi yapıyor.

Ey Müslümanlar!.. artık uyanma zamanı gelmedi mi? bu zihniyete dur demek istiyorsak bunların ekmeğine yağ sürmeyelim. En büyük güçleri para olan bu zihniyete maddi destek vermeyelim.

Yüce Allah (c.c) en doğruyu bilen, hakkıyla hükmedendir... Selam ve dua ile...

Yorum Gönder

 
Top